Moc atrakcji w centrum Polski

Osoby, które twierdzą, że w centralnej Polsce nie ma ciekawych miejsc do zwiedzani są albo pijane, po narkotykach lub zwyczajnie nie wiedzą co mówią. Obszar centralnej Polski oferuje całą gamę turystycznych atrakcji, z których można czerpać całymi garściami. 
Dzisiejsze zwiedzanie rozpocząłem od Muzeum Regionalnego w Kutnie. Obiekt usytuowany jest przy placu Marszałka Piłsudskiego. Muzeum może nie ma zbyt wielu eksponatów, ale warto je odwiedzić aby zobaczyć mały wycinek choćby pracy miejscowych rzeźbiarzy. Kierując się w stronę Łęczycy, jeszcze samym Kutnie obowiązkowo trzeba zawitać do Parku Wiosny Ludów, gdzie znajduje się Muzeum Bitwy nad Bzurą. 
Po dawce zwiedzania w Kutnie ruszyłem krajową DK 60 w stronę Łęczycy. Pogoda dziś była wymarzona, więc jechało się bardzo przyjemnie. W samej Łęczycy obowiązkowo trzeba odwiedzić zamek, będący siedzibą Muzeum. Łęczycka warownia została wzniesiona w czasach Kazimierza Wielkiego. Warto też dodać, że po grunwaldzkiej wiktorii część jeńców krzyżackich była przetrzymywana właśnie na zamku w Łęczycy.


Skoro już jesteśmy przy zamku w Łęczycy to trudno nie wspomnieć o Borucie. Wszak ów diabeł jest nierozerwanie związany w tym miejscem. 
Przy okazji zwiedzania zamku pomagam jednej młodej studentce wypełniając ankietę dotyczącą atrakcji turystycznych w Łęczycy. 
Z Łęczycy śmignąłem w kierunku Tumu. Po drodze zatrzymałem się w miejscowości Kwiatkówek. Tam znajduje się otwarty zaledwie kilka lat temu Skansen. Ja o jego istnieniu dowiedziałem się dopiero dziś na zamku w Łęczycy. Obowiązkowo musiałem więc odwiedzić to miejsce. Łęczycka Zagroda Chłopska bo o niej mowa może nie jest olbrzymich rozmiarów, ale warto tam zajrzeć choćby dla wiatraka, który po renowacji działa. 


Ze Skansenu już tylko przysłowiowy rzut beretem do Tumu. Co prawda dowiedziałem się, że we wtorki jest zamknięta dla zwiedzających ale to nic. Wszak nawet z zewnątrz tumska Archikolegiata robi imponujące wrażenie. To w końcu jeden z najpiękniejszych obiektów stylu romańskiego w Polsce. Na miejscu okazuje się, że mam szczęście. Ekipa TVN kręci akurat materiał o Tumie, więc przy okazji mogę zobaczyć Kolegiatę również od środka. 
Z Tumu przez Górę Świętej Małgorzaty docieram do miejscowości Piątek. To tam znajduje się Geometryczny Środek Polski. Miejscy Urząd Gminy jest już zamknięty, ale dzięki uprzejmości pani sprzątaczki otrzymuję pamiątkowy certyfikat poświadczający, że byłem w tym miejscu. Zatrzymuje się przy samym pomniku środka Polski. Szukam ktoś kto zrobiłby mi zdjęcie. Niedaleko na ławeczce jest czterech żywo rozprawiających autochtonów. Podchodzę i pytam czy któryś z nich zrobi mi zdjęcie przy pomniku. Miejscowi ze swojego kwartetu wybrali przedstawiciela, który miał wcielić się w rolę fotografa. Jegomość choć już mocno nadwyrężony trudami dyskusji nie tylko zrobił mi zdjęcie ale również opowiedział nieco o samej miejscowości. 


Z Piątku śmigam do kolejnego obiektu, który znalazł się dziś na mojej liście do odwiedzenia. To pałac i stadnina koni w Walewicach. Sam pałac Marii Walewskiej zobaczyłem tylko z zewnątrz, ale to nic. Więcej uwagi mogłem poświęcić na podziwianie hodowanych w Walewicach koni półkrwi angloarabskiej. Z Walewic już bliziutko do Soboty. Tam znajduje się pałacyk zwany również zameczkiem. Co prawda jest on własności prywatną, ale można go zobaczyć oczywiście jedynie z zewnątrz. Po tak intensywnym dniu z Soboty bocznymi drogami docieram do Maurzyc, gdzie jutro odwiedzę Skansen. Z Maurzyc ruchliwą DK 92 docieram do Łowicza, który stanowi moją dzisiejszą bazę noclegową. Z kronikarskiego obowiązku dodaję, że pokonałem dziś 98 km. 

Komentarze

  1. Moje strony! W samej Łęczycy jest jeszcze kilka miejsc wartych zobaczenia, jak chociażby dzwonnica będąca niegdysiejszą basztą i przyległe jej zabudowania - relikt murów miejskich. ;)

    Pozdrawiam,
    Damian

    OdpowiedzUsuń
  2. W dzieciństwie zaczytywałam się baśniami o diable z Łęczycy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nasza mała Polska i tyle atrakcji.. Zgadzam się! Cudze chwalicie, a swojego nie znacie..

    OdpowiedzUsuń
  4. Każda część Polski jest piękna. To świetnie, że wskazujesz jej uroki i atuty! :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz